René Hoevers, eigenaar van de stichting

René Hoevers, eigenaar van de stichting is begonnen met het werken in de zorgsector in het jaar 2000. Dit was in een TBS kliniek alwaar ik dagelijks clienten begeleidde tijdens hun verblijf en verlof. Vanuit dit werk heb ik in 2006 de overstap gemaakt naar de Jeugdzorg. Ik kwam terecht bij een organisatie waar veel uithuisgeplaatste jongeren woonden in leefgroepen.

Zes jaar lang ben ik hier sport- en  activiteitenbegeleider geweest. Veel jongeren hebben in het weekend geen verlofmogelijkheden. Voor deze doelgroep werd niets georganiseerd. Ik merkte dat deze jongeren vooral behoefte hadden aan een dagbesteding; sporten, klusjes doen, koken, handvaardigheid activiteiten en kunstzinnige vorming. We lieten steigerhouten planken en boomstammen komen en een  kloofmachine werd geregeld.

Het openhaardhout werd verkocht en zo hadden de jongeren een extra zakcentje en konden we van het overige twee keer per jaar een weekendje weg. Naast het openhaardhout project maakten we ook meubels van steigerhout.

Ik merkte dat beide projecten zeer geliefd waren onder de jongeren. Het was voor een hen een goede en leuke manier om hun vrijetijd te besteden. Bovendien zag ik veel enthousiasme onder de jongeren ontstaan omdat ze van zichzelf nooit gedacht hadden in staat te zijn om bv een eettafel van hout te maken.

Dit enthousiasme werkte door in hun dagelijks leven en ik zag bij velen hun zelfvertrouwen groeien. Maar helaas kwam aan al het goede een eind. Zo bleek er geen tijd en geld meer beschikbaar te zijn voor dit soort goede projecten in de jeugdzorg.

Dit is de reden dat ik  besloten heb om per 01 januari 2016 voor mezelf te starten. Middels mijn Stichting Het Werk(t) wil ik in een werkplaats waar diverse werkzaamheden worden aangeboden,  (jong)volwassenen met een beperking zijn en om diverse redenen extra begeleiding en aandacht nodig hebben.

Mijn doelstelling is om een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappelijke integratie en participatie van (jong) volwassenen die tussen wal en schip zijn geraakt of dreigen te raken. Dit door een plek voor ze te creëren waar ze terecht kunnen voor dagbesteding, stageplek, werkervaringsplek, vrijetijdsbesteding of om even te “ontsnappen” uit hun eigen netwerk.